5 tips voor een goede landingspagina

Landingspagina_5tips_dreamlab

Heb jij bezoekers op je website die vanuit je social media kanaal of advertentie komen? Je hebt ze binnen dat is stap 1 maar hoe zorg je ervoor dat ze overgaan tot aankoop of tonen van interesse?
Met een sterke boodschap en landingspagina zul je je contactaanvragen zien stijgen. Meer weten? Ik heb een aantal tips op een rij gezet voor het maken van een goede landingspagina. Lees gauw verder!

Wat is een landingspagina?

Een landingspagina is een pagina waarnaar je verwijst vanuit een andere pagina of media (denk aan social media of advertenties). Een goede landingspagina zorgt ervoor dat jou bezoeker direct de informatie kan lezen wat hem in eerste instantie heeft getriggerd door te klikken. Of deze zorgt ervoor dat er direct aan aanvraag of aankoop kan plaatsvinden. Het eerste doel van een landingspagina is om bezoekers binnen te halen, de tweede om er meer conversies uit te halen.

Een landingspagina is dé manier om meer conversies (aankopen, inschrijvingen, contactopnames) te generen. Een goede landingspagina bestaat uit verschillende elementen die er samen voor moeten zorgen dat de bezoeker een bepaalde actie uit zal voeren.

Wat moet een goede landingspagina bevatten?

We geven je 5 tips voor het maken van een goede landingspagina.

  1. Aansluiting
    • Zorg ervoor dat de boodschap op je landingspagina aansluit bij je advertentie of verwijzing.

  2. Zorg voor een overzichtelijke pagina
    • Je wilt dat in één oogopslag je bezoeker weet; ‘hier zit ik goed’. Wanneer je start met het bouwen van je landingspagina begin je met het eerste deel. Dit noem je ook wel de fold. De fold is het eerste gedeelte wat in beeld komt nadat de pagina is geladen. Alles wat onder de scroll komt, is geen onderdeel van je fold. Omdat dit gedeelte als eerste in beeld is, is het essentieel dat hier bijna alles staat waarmee je de aandacht kan vasthouden. Doe je dit niet, verlaat een bezoeker vrijwel direct de pagina omdat hij niet vindt waar hij naar op zoek is of naar toe is geleid.
      Verwijder dan ook onnodige lappen tekst (herschrijf of breng ze verder naar beneden), doorlinks of andere afleidingen. Je kunt bijvoorbeeld een sterke landingspagina die geen menubalk meer laat zien of waarbij de standaard header is verborgen. Op deze manier heb je meer canvas om je boodschap goed te laten uitkomen. Je hebt maar 1 doel, daar hoort 1 sterke call to action bij.

  3. Vertel de voordelen
    • Er is voorafgaand deze landingspagina een advertentie of mailing uitgestuurd. Deze heeft de lezer al getriggerd om verder te klikken. Op de landingspagina heb je ze nog niet dat ene product of dienst verkocht. Je moet de lezer dan ook vertellen wat alle voordelen zijn van jouw product. Het is niet een elektrische fiets die je ze verkoopt maar het gemak van sneller van A naar B te komen zonder de frisse buitenlucht te missen. Of dit specifiek een rode fiets is, zal niet doorslaggevend zijn maar wanneer je benoemt dat hij in 4 verschillende kleuren beschikbaar is, geen je de klant het gevoel van eigen keus in de uiteindelijke beslissing. Uiteindelijk draait het om het probleem wat die (potentieele) klant op het moment heeft. Welke problemen zijn er? Hoe los jij deze op? Welke conversies kunnen je een ingang geven om uiteindelijk jouw product/dienst te kunnen verkopen.

  4. Een duidelijke CTA (Call-to-action)
    • De bezoeker van je website en landingspagina moet overgaan tot actie. Afhankelijk van jouw boodschap of aanbod kan dit een aankoop zijn, een inschrijving of een contactopname. Het is dan ook belangrijk om je boodschap zo concreet en duidelijk mogelijk te beschrijven en uit te laten komen. 
Benadruk de voordelen, wat levert het de lezer uiteindelijk op? Geef volgorde aan je verhaal en sluit dit af met een duidelijke CTA. Een kort conversieformulier of keuze kan helpen om hier structuur in aan te brengen. Vraag je lezer bijvoorbeeld of hij al eens eerder op een elektrische fiets heeft gezeten. Is het antwoord nee? Geef een call to actie met ’aanvraag voor een gratis proefrit en advies’. Zo houd je iemand geïnteresseerd zonder dat ze de verplichting voelen om tot aankoop over te gaan.

  5. A/B testen
    • Wat je ook aan aankopen of conversies wilt halen uit je landingspagina. Naast je Google Analytics en inzicht in order of contactaanvragen is het een goede tip om te testen welke versie of variatie het beste werkt. Op deze manier blijf je ontwikkelen en werk je naar een ijzersterke strategie voor je landingspagina’s. Wanneer je dus 2 versies maakt van je landingspagina kun je een A/B test uitvoeren. De ene helft van je bezoekers laat de ‘A-versie’ zien van je landingspagina en de andere helft de B-versie. Je kunt vervolgens het gedrag van je bezoekers meten. Hoeveel conversies haal je uit je CTA of doen helemaal niks? Hoe hoog is je bouncepercentage? Welke verwoording en opmaak werken beter? Door je inzichten naast elkaar te leggen, kom je eruit welke versie het beste resultaat opbrengt.

Een landingspagina laten maken door Dreamlab?

Bij Dreamlab bouwen we niet alleen websites van de grond af. We zijn ook jouw partner in het door-ontwikkelen van je WordPress of WooCommerce webshop. We kunnen ons prima bewegen in iemand anders thema en bij het maken van een landingspagina schieten we graag te hulp. Vanuit jouw advertentie, actie of dienstaanbod denken we mee over het concept, design en uitwerking van de pagina. Als nodig voorzien we deze ook van SEO-waardige webteksten.
Neem contact met ons op via het projectformulier.