Google Analytics koppelen aan je WordPress website

Je website staat online! Wanneer mensen eenmaal je website weten te vinden is het vervolgens een mooie stap om met Google Analytics te werken.

Wat zijn de belangrijkste doelen op jouw website?

  • Het aantal offerte-aanvragen?
  • Een ingevuld contactformulier?
  • Het downloaden van een ebook of pdf?
  • Inschrijvingen op een nieuwsbrief?

Het is belangrijk om deze doelen te gaan meten. Daarmee kunnen we het succes van de website vieren!
Google Analytics is een hulpmiddel van Google om je bezoekers en hun gedrag op de site te meten en analyseren. Op deze manier leer je je bezoekers beter kennen en kun je je website, informatie of dienst/productaanbod optimaliseren. Google Analytics meet bijvoorbeeld de volgende punten:

  • Hoeveel bezoekers er op je website komen;
  • Welke pagina’s het best bezocht of langste sessies hebben;
  • Uit welke landen deze bezoekers komen;
  • De zoekwoorden die gebruikt worden.

Eenmaal ingericht en wanneer je je dashboard (overzichtspagina) overzichtelijk en gemakkelijk heb opgezet, zie je de data langzaam binnenkomen. Dan kun je beginnen om je bezoekers beter te leren kennen, wat wel en niet werkt om vervolgens je website te optimaliseren.

In de volgende stappen leggen we je uit hoe je je Google Analytics koppelt aan je website.

  1. Maak een Google Analytics account aan
  2. Jouw tracking ID
  3. Voeg je tracking ID toe aan je website
  4. GA code testen

1. Maak een Google Analytics account aan

Nog geen Google account? Klik dan op ‘create account’ en volg de stappen.

  • Log in met je Google account
1. Aanmaken van een Google Analytics account
  • Vul je accountnaam in. Dit kan voor het gemak de naam van je website zijn maar is niet noodzakelijk. Zorg ervoor dat hij in lijn is met je organisatie.
2. Eerste stap in het aanmaken van een Google Analytics account

 

  • Wat wil je meten? Kies voor website.
3. Google Analytics account - wat wil je meten

De volgende stap is het aanmaken van een Property.

  • Vul je websitenaam in (deze kan gelijk zijn aan je accountnaam).
  • Vul in het veld de URL in van je website (let hierop dat je nauwkeurig de URL overneemt en duidelijk noteert of het gaat om http:// of https://.
  • Kies de brache waarin jouw organisatie opereert (is geen verplicht veld dus bij twijfel kun je hem openlaten).
  • Maak een keuze in tijdzone, wij vullen Nederland in.
  • Klik op de button ‘maken’ om je property aan te maken.
4. Google Analytics account - property instellen
  • Ga akkoord met de privacy- en servicevoorwaarden van Google. Hiermee geef je akkoord om anoniem je websitegegevens met Google te delen. (Of neem de tijd om deze in volledigheid door te lezen ☺).
5. Google Analytics account - servicevoorwaarden

2. Jouw tracking ID

Elke website heeft een unieke tracking ID. Wanneer je een plugin gebruikt, gebruik je deze code in de instellingen. In deze korte handleiding gebruiken we de code die je onder de tracking ID vindt. De zogeheten algemene sitetag (gtag.js). Dit stukje code verwerken we in de site. Kopieer de code of houd de pagina open.

6. Google Analytics - tracking ID en sitetag

3. Voeg je tracking ID toe aan je website

We zijn er bijna. Om nu jouw unieke ID te koppelen aan de website, log je in op de website.

Zoals eerder genoemd maken we geen gebruik van een plugin. Wanneer je vanuit je dashboard de data wilt inzien, zijn er een aantal goede plugins te vinden via Google of de zoekfunctie binnen je plugin-pagina. Wanneer je wat meer de diepte in gaat, social mediacampagnes en Google Tag Manager gaat inzetten, gebruiken we graag een plugin die wat meer functies biedt zodat alles onder 1 plugin is ingesteld.

    • Terug naar de stap om je Google Analytics script toe te voegen aan je website: Dit doe je in de header van je website. In de backend ga je naar Weergave - (thema) Instellingen.
    • Onder Instellingen krijg je op de begintab Algemeen een aantal lege velden te zien. De Google Analytics script plakken we direct en bovenaan de header scripts.

Zorg dat op de knop ‘opslaan’ klikt om je wijzigingen op te slaan.

7. Google Analytics - sitetag verwerken in je website

4. Google Analytics code testen

We zijn klaar! Wij gaan er vaak vanuit dat we weten wat we doen maar omdat een extra controle nooit verkeerd is, kunnen we testen of het allemaal werkt.

  • Ga naar de Google Analytics pagina die je nog open hebt staan.
  • Klik op Testverkeer verzenden
8. Je Google Analytics code testen - testverkeer

 

Als het goed is zie je nu 1 actieve gebruiker in de overzichtsweergave. Vanaf nu (indien je website online staat) worden de statistieken opgehaald en heb je inzicht in je bezoekers. Het is je gelukt!

9. Je Google Analytics code testen

 

Hoe nu verder? Bepaal wat je doelen zijn op de website en leg de data, die je in de (komende) periode zal tracken, ernaast. Neem je inzichten mee in de optimalisatie en mogelijke verbeterpunten voor je website.

Hulp nodig?

Tot hier gelezen maar kom je niet verder met koppelen? Wij doen het graag voor je.
Neem contact met ons op en dan kijken we samen vanaf welk punt we je kunnen helpen.