De webdesign trends voor 2020

We zijn het jaar begonnen en daarom nemen we de tijd om de beste trends op een rijtje te zetten voor 2020.
Er is voor 2020 een redelijke lijst aan trends waar wij als bureau op kunnen inhaken maar waar je zelf als organisatie/merk ook je website nét even beter mee kunt laten uitkomen.

mosaic-3207257_1920


1. Animaties en interacties

We hebben het niet over een pop-up melding die je scherm in komt stuiteren of knoppen die constant blijven knipperen want daar houd je niemand lang mee op je site. Het gaat om het subtiel aanbrengen effecten en het gebruik van illustraties en animatie.

De trend voor 2020 gaat over beeldende content. Dit zie je al terug in headervideos en over het algemeen video content. Een video kan in een korte tijd genoeg vertellen over (de voordelen van) jouw product of dienst. En wanneer je niet zo goed weet hoe je de voordelen of situatie kan beschrijven, maak gebruik van animaties. Je neemt je bezoeker mee in het verhaal van je organisatie. Dit kan je doen met een eigen vlogcamera, met een professioneel bureau of begin met het gebruik van een animatie of op maat gemaakte illustratie.

Door het gebruik van interacties verschillende plekken op je website of conversieknoppen wordt de bezoeker extra getriggerd.
Wat betekent dit? De aandacht wordt getrokken naar een bepaald onderdeel, een omschrijving of aandacht voor een conversieknop die de bezoeker tóch laat klikken. Wij worden enthousiast van deze kleine interacties die een platte website net dat extra’s geeft.

Maar.. Er is een belangrijk punt wat je in gedachten moet houden (ook als je de volgende trend gaat lezen): less is more. 
Het advies is dan ook om niet op elke pagina, elke knop of banner de bezoeker gek te maken met animatie of effecten. Een klein effect als een schaduw op hover of Lightbox kan al groots effect hebben.

Een nieuw, interactief design voor je website?

Laten we samen koffie drinken. Bel even voor een afspraak


2. Bold and simplicity

Wanneer je een website opent wordt je aandacht direct getrokken naar een beeld, tekst of misschien zelfs een video. Typografie is altijd al een belangrijk onderdeel geweest van je site of een huisstijl in het algemeen. Je kiest de juiste lettertype wat het juiste gevoel en tone of voice ondersteund van jouw organisatie. Voor 2020 neemt typografie weer een plek bovenaan de ladder en kun je hiermee je belangrijkste boodschap naar voren brengen.
Het ontwerp van de site wordt minimalistischer en voor elk beeld moet de vraag worden gesteld: Waar staat deze afbeelding voor? Welke boodschap ondersteun ik hiermee? Combineer dit vervolgens met een vergroot, bold lettertype en je bent klaar voor 2020. Geen bezoeker die zich meer afvraagt wat je doet, en waarvoor ze naar je site gekomen zijn.

Het is ook goed om te blijven doen wat werkt.. Daarom zien we in het rijtje van trends een terugkomen die door de jaren zichzelf steeds verbeterd en belangrijk blijft houden:

3. Mobile first

Misschien ben je dit artikel wel op je mobiel aan het lezen? En als dit niet zo is; ligt je mobiel binnen handbereik als je nu je hand uit zou steken? Grote kans van wel.
We hebben geen glazen bol maar de trend dat men meer tijd besteed op haar mobiel is met de jaren alleen maar groter geworden.

Bij het ontwikkelen van een site is het dan ook van belang dat je de mobiele gebruikers een grote rol geeft dan wel niet de grootste. Hierbij kun je in de styling al een aangepast ontwerp voor maken en zal je voor een optimale ervaring vele functies moeten verbergen en vergemakkelijken (responsivness). Een bekend voorbeeld hiervan is het hamburgermenu waarbij met drie simpele streepjes op een scherm, iedereen weet dat hier een uitgebreid menu achter verschuilt.

Bedenk waarom jouw klanten op hun mobiel de website bezoeken; is hij op zoek naar contactgegevens? Zorg ervoor dat het nummer of de contactinformatie met een klik of scroll te zien is.

Een webshop en veel mobiele bezoekers? Zorg voor een gemakkelijk overzicht en goede filters op je producten. Daarnaast zorg je dat de check-out op de juiste input-velden reageert en vlot verloopt. Een kortere check-out geeft je klant de ruimte om snel tot aankoop over te gaan.

We wachten niet meer langer om eerst achter de computer te zitten om een bestelling te plaatsen. Dit gaat van groot tot kleine aankopen, zolang het maar gemakkelijk en betrouwbaar blijft.

4. Snelheid van je website

Het blijft een belangrijk onderdeel van je website en misschien past hij dan niet helemaal in het rijtje van ‘trends’ maar elk jaar komen er wel weer tips of tools beschikbaar die de snelheid van je site kan bevorderen. Niet alle bezoekers reageren op dezelfde manier op een laadtijd maar de klanten die het laden van een pagina nét te lang vinden, zullen niet meer terugkomen. Zonde!

Wij zijn klaar voor 2020! Ben jij net zo enthousiast over deze trends? Wij gaan graag met je in gesprek om datzelfde wow-effect te creëren op jouw website.
Laat hieronder je nummer achter en dan bellen wij je terug!